مقاله ای درباب کریپکی و ویتگنشتاین

 

 فصلنامة ذهن، در شمارة اخیر خود، سال دوازدهم، شمارة 1 (پیاپی 45)، بهار 1390 (صص. 121-146)، مقاله ای را از نگارنده به چاپ رسانده است، به نام «بررسی استدلال و پاسخ شک گرایانة کریپکی و برخی از واکنش ها به آن»، که در مگ ایران موجود است. Zehn 45

متأسفانه پی دی اف مقاله هنوز بدستم نرسیده است. و باز متأسفانه مجله در نام انگلیسی مقاله دست برده و آن را به عبارت مقابل تبدیل کرده است «Study of Kripke’s Skeptical Argument and Reply and some Reactions to It»، اما بنده بجای «Reply»، عبارت «Solution» را قرار داده بودم. مشکل این است که «پاسخ شک گرایانة کریپکی» به «Skeptical Solution» معروف است و خود او نیز همین عبارت را بکار می برد!

بگذریم. در این مقاله، سعی کرده ام تحت سرفصل های ذیل، مشکل پیروی از قاعده، استدلالی که کریپکی از زبان یک شکاک بیان می کند و نیز پاسخ شک گرایانة او را مطرح کنم، و در ادامه، دربارة برخی از واکنش ها، خصوصاً واکنش جان مک داول و بعضی از انتقادات به «برنهاد هنجارین بودن» و خوانش کریپکی از ویتگنشتاین متأخر بحث کنم. در بخش نتیجه گیری، سعی کرده ام با استفاده از مثال ذهنی فرانک جکسون، که به «اتاق مری» معروف است، چالش محتملی را دربارة رهیافت نا-واقع گرایانة کریپکی طراحی کنم:

(1) مقدمه. (2) پارادکس شک گرایانة کریپکی. (3) ویتگنشتاین و مسئلة پیروی از قواعد. (4) استدلال شک گرایانة کریپکی. (5) هنجارین بودن معنا. (6) راه حل شک گرایانة کریپکی و تفسیر او از استدلال «زبان خصوصی». (7) بحث درباب ریشه ها و نتایج پارادکس شک گرایانه. (8) نتیجه گیری.

Kripke

 

چکیده

کریپکی، با خوانش خاص خود از آموزه های ویتگنشتاین در کتاب پژوهش های فلسفی، استدلالی شک گرایانه را بر اساس مفهوم «پیروی از قاعده» مطرح می کند، و در ادامه، با استفادة دوباره از آموزه های ویتگنشتاین متأخر، پاسخی شک گرایانه را ارائه می دهد. بنظر می رسد هدف از این استدلال به چالش کشاندن رهیافت واقع گرایانه درباب معنا و بطور کلی، ارائه تصویری بدیل از چگونگی اسناد معنا و تصدیق احکام است. استدلال شک گرایانه، مبتنی است بر برنهاد هنجارین بودن معنا. با فرض این برنهاد، شکاک مورد نظر کریپکی نتیجه می گیرد که با اعتقاد به واقع گرایی معناشناختی، نخواهیم توانست هیچ امرواقع ای بیابیم که تعیین کند ما با بکاربردن کلمات مختلف، قصد معنای مشخصی را داشته ایم و داریم، چراکه اساساً چنین امرواقع ای وجود ندارد؛ و بنابراین، معنایی وجود نخواهد داشت. بر اساس نگاه واقع گرایانه به معنا، تنها با یافتن شرط صدق جملة اظهار شده می توان در باب صدق و کذب و معنای آن صحبت کرد. در این نوشتار، پس از طرح استدلال شک گرایانه، و بررسی لوازم و پیشفرض های آن، پاسخ شک گرایانة کریپکی ارائه خواهد شد؛ در این راستا، سعی بر آن است که بتوان نخست یک صورتبندی مناسب از استدلال وی ارائه کرد و بر اساس این صورتبندی راه حل های ممکن برای مقابله با این نوع از شک گرایی طرح شود، و ثانیاً تنش میان این شک گرایی و واقع گرایی معناشناختی بررسی و روشن شود. در ادامه، تلاش می کنم مهمترین ویژگی ها، پیامدها و تهدیدات این استدلال را در برخی از حوزه ها طرح و در باب آنها بحث کنم و نیز خلل احتمالی در نا-واقع گرایی کریپکی را نشان دهم.

کلید واژه ها: کریپکی؛ هنجارین بودن معنا؛ پیروی از قاعده؛ استدلال و پاسخ شک گرایانه.

 

.

/ 7 نظر / 112 بازدید
سوفوکل

مطالب غنیی رو می نویسید.بسیار خوشحالم که این وبلاگ رو پیدا کردم....

فيضي خواه

سلام خوشوقت شدم از آشنايي با وبلاگ شما. چقدر خوب است كه هدفمند و خلاصه و با تقسيم بندي هاي منطقي و نگاه آْموزشي مباحث را مطرح كنيد تا هم دسترسي موضوعي به مباحث، بهتر، و هم بهره معرفتي از مطالب بيشتر شود. متاسفانه خودم هم به دليل بضاعت كم و هم بي همتي و مشغله، از پس اين سنگ بزرگ بر نيامدم. اما خوب است شما كه ظاهرا فرصت و همت بيشتر داريد دست به كار شويد و خلاصه‌اي از معلوماتتان را علي الخصوص در مباحث معرفت شناسي و فلسفه ذهن به شيوه اي كه گفتم مرقوم كنيد تا امثال ما حداقل تٌكي به اين مباحث زده باشيم سپاس

مردمرده

ایمدوارم هرچه زودتر پی دی اف به دستتون برسه و ما هم بتونیم بخوانیم

hyade

سلام خوشحال میشم سر بزنید وبخوانید [گل]

...

با سلام و تحييات دعوتيد به خواندن يك نوشته جديد اميد كه اين پست تمام مطالبي كه خواسته ام وخواسته ايد در مورد يك مقاله بدون نقص بيان كنيم را پوشش داده باشد

مریم ژیردهقان

با سلام سوالی داشتم که امیدوارم پاسخش را از شمابگیرم. مقالات پژوهشی میان رشته ای مثلا مواردی بین فلسفه و انسان شناسی که به نقد ادبی راه می برد در کدام یک از فصل نامه ها چاپ می شوند؟ البته منظورم مقالاتی مانند انسان شناسی فلسفی نیست بلکه مقالاتی است که هر کدام حوزه ی مستقل خود را در مقاله دارند ولی در زیر یک رشته ی به خصوص جای نمی گیرند. با تشکر مریم پیردهقان

زاهد

سلام جناب خانی امیداست حالتان خوب باشد ...بنده لیسانس کامپیوتر هستم وامسال ارشد را در فلسفه شرکت نمودم وقصدم بر این است ارشد را در فلسفه-غرب قبول شوم منتها مشکل من زبان انگلیسی و از آن مهمتر زبان عربی است ...بنظر شما با چه درصدی در دروس فلسفه غرب ،منطق و فلسفه اسلامی میتوان در دانشگاه دولتی قبول شد؟آیا شما درصدی از عربی در کارنامه تان بود؟ممنون میشوم اگر تعداد درصدهایتان در دروس مختلف را ذکر نمایید ...منتظر راهنمایی و نظرتان در وبلاگم هستم ....با تشکر/.